Unsplash
Unsplash

Dvostruka korist

Ova dijeta je novi hit u svijetu: Dozvoljen veći unos kalorija nego kod drugih, ali se neke namirnice moraju gotovo u potpunosti izbaciti

Prema nedavnom istraživanju stručnjaka, trenutne prehrambene navike svjetskog stanovništa mogle bi ozbiljno ugroziti njihovo zdravlje, ali i budućnost planeta, osim ako iz korijena ne promijenimo način na koji se hranimo. Jedan od nih je prebacivanje na takozvanu 'planetarnu zdravstvenu prehranu' koja se većinom bazira na konzumaciji namirnica biljnog podrijetla s tek malo mesa.

Redukcijska, Atkinsova, DASH dijeta... svaka popularna dijeta ima svoje prednosti i nedostatke, iako mnoge od njih nisu održive na dugoročnoj razini zbog velikih zdravstvenih rizika. Čak i ako uspijete skinuti kilograme, čim počnete ponovno normalno jesti, postoji velika mogućnost da se vratite na staro i onda je sav trud propao. Nitko ne želi biti na dijeti cijeli život, a nije niti zdravo, zar ne?

No, ove godine takozvana Planetarna zdravstvena prehrana pojavila se kao suparnik svima ostalima i to jer ima višestruke koristi, ne samo za pojedinca, već i za cijeli planet. O čemu se točno radi?

Zdrava za ljude, zdrava za okoliš

Unsplash

U nedavnom izvještaju časopisa The Lancet istraživači su upozorili da bi svjetsko stanovništvo zbog trenutačnih prehrambenih trendova i navika moglo ozbiljno ugroziti svoje zdravlje i zdravlje cijelog planeta. No, vjeruju da bi se svake godine moglo spriječiti više od 11 milijuna prijevremenih smrti ako ljudi usvoje neke nove prehrambene navike, odnosno počnu se hraniti na planetarnom principu. To bi, između ostalog, smanjilo emisiju stakleničkih plinova, a voda i bioraznolikost bi se bolje mogle očuvati.

Planetarna dijeta bazira se na konzumiranju biljne hrane s vrlo malo mesa, ribe i mliječnih proizvoda i zapravo je vrlo jednostavna za slijediti. Prema njoj, pojedincu je na dan dozvoljeno unijeti 2500 kalorija, što je više nego kod mnogih dijeta, ali zahtijeva dvostruko više konzumacije orašastih plodova, voća i mahunarki. Naravno, šećer se gotovo potpuno izbacuje kao i prerađena hrana.

Dnevni unos podrazumijeva sljedeće omjere namirnica:

orašasti plodovi - 50 g

grah, slanutak, leća i ostale mahunarke - 75 g

riba - 28 g

jaja - 13 g

meso - 14 g crvenog mesa, 29 g piletine i peradi

ugljikohidrati (cjelovite žitarice poput riže, kukuruza, pšenice) - 232 g

škrobasto povrće - 50 g

mliječni proizvodi - 250 g

povrće - 300 g

voće - 200 g

šećer - 31 g

nezasićena ulja poput maslinovog - 50 g

Dakle, polovica svakog tanjura je povrće i voće, dok trećina otpada na žitarice.

Protein se može dobiti i iz biljaka, ne samo mesa

Unsplash

Najveća promjena za one koji svakodnevno jedu meso je značajno smanjenje unosa ovih proizvoda. Preporučene dnevne količine crvenog mesa jednake su jednom hamburgeru tjedno ili jednom velikom odresku mjesečno. Još uvijek možete pojesti porciju ribe i piletine tjedno, ali ostatak proteina dat će vam biljke. Istraživači preporučuju orašaste plodove i poveću količinu mahunarki umjesto životinjskih proizvoda.

Ako ste navikli redovito jesti meso, sigurno se pitate je li uopće moguće dobiti potrebnu količinu proteina samo iz biljaka. No, istraživači tvrde da to nije toliko teško koliko se možda čini na prvi pogled, samo se treba disciplinirati i jesti preporučene namirnice. Naravno, svakog dana na tanjuru bi se trebala naći najrazličitija hrana, ne samo jedna do dvije vrste. To je važno kako bi se održao zdravi mikrobiom crijeva.

Ipak, na početku ove dijete može doći do opadanja razina vitamina B12, koji sudjeluje u mnogim procesima organizma, i to zbog reduciranog unosa mesa pa je važno nadoknaditi ga na dnevnoj razini, u najvećoj mjeri putem spomenutih namirnica i u manjoj putem suplemenata.

Najveće prednosti planetarne dijete

Prehrana bazirana na biljnim namirnicama, ističu istraživači, može biti korisna za zdravlje većine ljudi na planetu i to zbog velike količine vlakana koje 'hrane' dobre bakterije u crijevima koje su potrebne za dobru probavu. Isto tako, niže razine šećera i rafiniranih ugljikohidrata smanjit će pojavu dijabetesa tipa 2 i kardiovaskularnih bolesti.

Naravno, na ovakvu promjenu vaše tijelo u početku, ističu, može burno reagirati, ali ne trebate se brinuti jer treba proći neko vrijeme dok se organizam ne navikne na novi režim. Zato za početak nemojte odmah izbaciti meso već ga postepeno reducirajte. Ako ste dijabetičar i imate posebnu prehranu, prije nego započnete s ovom dijetom, posavjetujte se s liječnikom.