Vrijeme puno prepreka

Anica Tomić postavlja operu u HNK: ‘Kazalište ide dalje, iako je broj gledatelja mali, ovo daje optimizam‘

Premijera opere ‘Orfej i Euridika‘ u zagrebačkom HNK zakazana je za 22. travnja, uz redateljicu Tomić, glavne uloge pripadaju jakim ženskim snagama.

Zagrebačka redateljica Anica Tomić koja i u ovim pandemijskim uvjetima ne prestaje raditi punom snagom pred sobom ima jednu uzbudljivu premijeru koju postavlja s ansamblom Opere Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu.

"Na poziv uprave Hrvatskog narodnog kazališta, radit ću operu 'Orfej i Euridika', C. W. Glucka. To je jedna od opera koje govore o vrijednostima kojima svi u jednom trenutku života težimo - istini, ljubavi i umjetnosti. Poznata je to mitološka priča gdje je Euridika nesretno preminula i zatim je poznati mitološki pjevač i glazbenik grčkih mitova Orfej (kojem su se bogovi smilovali pod uvjetom da se ne smije osvrnuti), krenuo u podzemlje u potragu za njom. Prešao je različite prepreke i ipak kad su se sreli, nije mogao izdržati jedini uvjet - i ipak se okrenuo. U tom trenutku njegova ljubav po drugi put umire pred njegovim očima.. No zbog njegove velike predanosti i želje da krene za njom u podzemlje I sam skonča svoj život, više sile su se opet smilovale i na kraju je oživjele. Svi mi u našim životima želimo sretne završetke, pogotovo u ovim vremenima prepunim iskušenja I straha. Orfej je pobijedio sve svoje strahove, i zbog velike vjere u ljubav, istinu i inspiraciju- ipak na kraju doživio sjedinjenje sa Euridikom. To je nekako želja svih nas, da pobijedimo vlastiti strah”, ispričala je Anica Tomić za Gloria.hr.

Čitajte i: Redateljica pokrenula inicijativu za školarce: ‘Grad više nije siguran za hodanje, tražimo sigurne koridore do škola‘

Dodala je kako je s druge strane to priča o potrazi za umjetnošću i onime što danas znači umjetnost. "Potraga za onim intimnim dijelovima, našim strastima i ljubavima. I zato se ona događa duboko intimno u vizijama Orfeja. To je priča o svima nama i koliko mi određujemo svoje puteve sreće ili nesreće", objasila je kako drevni grčki mit povezuje s današnjim, posebno izazovnim kazališnim vremenima. Najveći izazov, kako je ispričala redateljica, predstavljaju ograničavajući uvjeti propisani za kazališne probe i izvođenje komada na sceni.

image
Kazališna redateljica Anica Tomić radi unatoč pandemiji.
JAKOV PRKIC/CROPIX

Tik pred zatvaranje i strogi lockdown koji nas je zadesio proteklog proljeća, sredinom veljače 2020. predstava koju je postavila u kazalištu Gavella "Hotel Zagorje" oduševila je javnost. Nakon lockdowna postavlja u ZKM-u i Monovid 19 , a početkom ove godine je kazališna redateljica postala organizatorica sigurnog puta školaraca do škola u centru Zagreba, a kako nam je rekla, planovi koje je imala za međunarodne suradnje izmijenili su se četiri do pet puta. No, sve promjene dovele su je do režije opera u posebnim okolnostima na daskama zagrebačkog HNK.

Izazov zbog posebnih uvjeta

"Opera je jako specifična zato što se, kao što znamo, radi u pandemijskim, korona uvjetima. Naravno pandemija na neki način otežava stvari koje bi,kad bi je postavljala u normalnim uvjetima, svakako bi bila drugačija. Mi na sceni imamo posebne propozicije kojih se moramo pridržavati, od toga da je orkestar na sceni, do toga da pjevači na sceni moraju držati distancu i međusobno i od svih ostalih ljudi koji se nalaze na sceni. Što je meni kao redateljici izazov, to zasigurno neće biti klasična opera - jer će zadanost tih uvjeta dovesti do toga da na neki drugi način iščitam i postavim tu operu na scenu", kazala nam je Tomić.

Premijera je zakazana za 22. travnja, a sve uloge pjevaju žene. "Orfeja pjeva Dubravka Šeparović Mušović, Euridiku Valentina Fijačko Kobić, Amora pjeva Ivana Lazar. Ženska podjela uloga postala je uobičajena konvencija u ovom opernom komadu. Premda i danas nalazimo Orfeja u verziji za tenora ili čak baritona, njegovi su najpoznatiji tumači mezzosoprani ili kontraalti. Uz sve snage orkestra HNK i zbor, nadam se da ćemo napraviti jednu novu neobičnu pandemijsku operu", kazala je redateljica Tomić.

Čitajte i: Ivana Bodrožić uoči premijere: 'Bila sam dirnuta do suza kad sam vidjela kakvu su čaroliju izvele ove žene, a mene je teško rasplakati'

Suradnju s opernim pjevačima njeguje već godinama, zahvaljujući zajedničkom radu na specijalnim projektima kao što su Dan otvorenog trga i Europski dan opere. "Osim toga, u svojim predstavama s kolegicom Jelenom Kovačić radim jaku glazbenu dramaturgiju, glazba je ta koja određuje tempo same predstave. Ta vrsta teatra kroz glazbu i partituru nije mi strana. Dapače, baš mi je uzbudljiva zapravo mi je još duplo uzbuđenje s obzirom na sve prepreke koje mi sada moramo prijeći", objasnila je Anica Tomić kako je prelazak iz dramskih komada u one operne za nju došao sasvim prirodno.

image
Prije pandemije uspješno je postavila predstavu 'Hotel Zagorje'.
DARKO TOMAS/CROPIX

Kako i za malobrojnu publiku postoje posebni uvjeti, tako je i s izvođačima na sceni, uvjeti su još kompleksniji kada se radi o pjevačima opere.

"Nije bilo mnogo premijera otkako je pandemija, otežani su uvjeti, dovoljno je da netko ode u samoizolaciju na dva tjedna i ne možeš ništa. Ali meni je drago da kazalište ide dalje i teatar mora ići dalje da preživi. Iako je mali broj gledatelja, mislim da to daje optimizam ljudima da ipak će ovo sve skupa jednom prestati", osvrnula se na proteklu godinu.

U razgovoru je otkrila da su se njeni poslovni planovi izmijenili nekoliko puta. Od Slovenije do beogradskog Ateljea 212, planirane predstave prolongirane su po nekoliko puta. "Stalno se planovi mijenjaju, ne samo meni nego svima. Pogotovo oni koji su vezani za druge zemlje, u Hrvatskoj se to još nekako uspije raditi. Čim trebaš napustiti zemlju, sve se komplicira. No, ne damo se, idemo dalje i mislim da je to jedini način da sačuvamo svi skupa zdravi razum", zaključila je redateljica Anica Tomić.

Linker
20. travanj 2024 12:12