Slaven Kordic, izvrsni partner drustva Invera Equity Partners ubrzava poslovanje na ‘warp 10‘.

 NEJA MARKICEVIC/CROPIX CROPIX
Poslovni warp

U svega sedam godina otvoreno 36 franšiza Muzeja iluzija, a u Americi pokreću nove investicije

Prvi vlastiti Muzej Iluzija u Americi samo što nije otvoren. Nalazi se u Charlotteu, u Sjevernoj Karolini, a dan "D" bit će 9. prosinca ove godine.

Prvi vlastiti Muzej Iluzija u Americi samo što nije otvoren. Nalazi se u Charlotteu, u Sjevernoj Karolini, a dan "D" bit će 9. prosinca ove godine.

Kako se bliži ‘teška‘ zima, u uredima duž zagrebačke Radničke ulice sve se više govori o strategijama preživljavanja najavljene recesije, ali ne i u konferencijskoj dvorani Invera Private Equity Fonda. Tamo za to nemaju vremena. Na njihovom je dnevnom redu ubrzano širenje, što u njihovoj slučaju podrazumijeva nadmetanje za elitne lokacije u Las Vegasu i Denveru s kompanijama poput Nikea ili Samsunga.

U usporedbi s hrvatskom tmurnom svakodnevicom, taj detalj zvuči kao science fiction. Zato bismo ono o čemu raspravljaju na svojim kolegijima mogli opisati kao sudar svjetova: jedan je ovaj naš, a njihov je tehnološki superiorna vizija budućnosti iz serije "Star Trek". Zašto? Riječ je, naime, o upraviteljskoj tvrtki fonda vlasničkog kapitala koja je u ljeto 2021. postala novi vlasnik većinskog udjela (65 posto) posto Muzeja iluzija, jednog od najuspješnijih hrvatskih izvoznih proizvoda.

Poznato je da se njihov koncept atrakcija utemeljen na optičkim iluzijama u posljednjih sedam godina proširio iz Zagreba u trideset sedam gradova, dvadesetak zemalja i na četiri kontinenta: od Bruxellesa, Pariza Beča, Kaira, New Yorka i Chicaga, do Tbilisija u Georgiji, Taichung Cityja na Tajvanu i Busana u Južnoj Koreji. No, otkako je Invera Private Equity Fond finalizirao svoje ulaganje u tvrtku Metamorfoza (pokrenula je Muzej iluzija, a suvlasnici su joj Zagrepčani Tomislav Pamuković i Roko Živković), brzina poslovanja povećala se na "warp 10". Otvara se deset novih lokacija samo u Americi, a potezi novih većinskih vlasnika jasno naznačuju da hrvatska poslovni pothvat postaje globalni fenomen.

image

Popularna atrakcija u Muzeju iluzija.

BRUNO KONJEVIC/CROPIX CROPIX

Prije nego pojasnimo što se sada događa s uspješnom konceptom zabave na čijim atrakcijama radi tim inženjera i znanstvenika, podsjetimo da su svi Muzeji iluzija u svijetu do sada otvarani po principu franšize prema modelu prvog, zagrebačkog muzeja u Ilici. Otvoren je 24. lipnja 2015. i odmah je postao senzacija. Tomislav Pamuković i Roko Živković bili su zasuti pozivima proširiti vlastite Muzeje iluzija diljem svijeta, ali im to nisu dozvoljavane financijske mogućnosti. Zato su se okrenuli franšizama: do sada je u atrakcijama izniknulim iz njihove ideje uživalo sedam milijuna posjetitelja, među njima i Kim Kardashian. Planetarno popularna reality zvijezda odvela je svoju djecu u milanski Muzej iluzija čim je početkom listopada ove godine završen tamošnji Tjedan mode. Pohvalila se dobrom zabavom na društvenim mrežama gdje ima gotovo 340 milijuna pratitelja!

Netko bi se tu zaustavio i rekao: "Wow, ovo je krov svijeta!" Međutim, novi većinski vlasnici zaključili su da to nije dovoljno: najbolje tek slijedi.

image

Širenje u Americi? Tamo je zabavljačka industrija među najisplativijim poslovnim granama.

NEJA MARKICEVIC/CROPIX CROPIX

Što to znači? Slaven Kordić, izvršni partner većinskog vlasnika IPE Fonda, najavljuje pozamašan poslovni zaokret. Letvica se vrtoglavo podiže: počinje otvaranje vlastitih Muzeja iluzija. Otvorit će ih u Americi gdje je industrija zabave jedna od najisplativijih poslovnih grana, u gradovima u kojima (još) nema Muzeja iluzija. Ulaganja u vlastite muzeje su pozamašna, za razliku od prodaje franšiza. No, zato će zarada u novom valu muzeja, kojima će upravljati Invera Private Equity Fond registriran u Zagrebu, Hrvatska, biti puno veća. Dakako, širenje preko franšiza ostaje, ali više neće biti jedino.

Prvi vlastiti Muzej Iluzija samo što nije otvoren. Nalazi se u Charlotteu, Sjeverna Karolina, a dan "D" bit će 9. prosinca ove godine. Slijede Atlanta, Georgia, grad s najvećom zračnom lukom na svijetu, potom najveći američki shopping centar "Mall of America” u Minneapolisu- Saint Paulu, Minnesota i Las Vegas, svjetska prijestolnica kocke.

Na red zatim dolazi Denver, Colorado, gdje se već nekoliko godina nije otvorio nikakav muzej, pogotovo ne onaj čiji je vlasnik hrvatski fond, a nakon njega San Diego.

"Izvođač radova u Denveru, podrijetlom iz Bosne i Hercegovine, otkrio nam je da smo u borbi za konkretnu lokaciju pobijedili kompanije Samsung i Nike. A u nadmetanju za lokaciju u Las Vegasu nedaleko od fontana Bellagio, susreli smo se s Netflixom", otkriva Slaven Kordić.

image

Mozgalice privlače posjetitelje.

BRUNO KONJEVIC/CROPIX CROPIX

Svjestan da ulaganje u posao s muzejima u Hrvatskoj nije baš uobičajeno - ovdje se radije investira u nekretnine ili u turizam - otkriva još jedan neobičan detalj. Priča o tome kako je s partnerima ušao u posao s muzejima počinje usred pandemije Covida-19. Doduše, prvi pregovori sa suvlasnicima tvrtke Metamorfoza započeli su uoči izbijanja korona krize.

"Tada sam pomislio da ako Tomislav i Roko nastave rasti tolikom brzinom, naš fond će postati premali za njih", priznaje menadžer. A onda je svijet pogodila pandemija i sve se promijenilo.

"Nismo znali koliko će to dugo trajati, ali znali smo da će Muzej iluzija, ako se vrati situacija kakva je bila prije korona krize ili blizu toga, ostvariti jako dobre brojke. Osim toga, Tomislav i Roko fantastični su ljudi, osmislili su koncept zabave koji je svjetski fenomen. Dodatni bonus za taj posao bila je činjenica da smo u njihovoj tvrtki zatekli interesantne zaposlenike. U Hrvatskoj nema puno ljudi koji imaju iskustvo u poslu s franšizama, pogotovo na najjačem tržištu na svijetu za franšize, američkom", priča bivši plivački reprezentativac koji se početkom 2000-ih, kada se prestao natjecati, pronašao u businessu. Naime, još je kao student zagrebačkog Ekonomskog fakulteta dobio ponudu za posao u jednom od prvih venture fondova za ulaganja u Hrvatskoj.

Tražili su komunikativnog praktikanta s odličnim znanjem engleskog jezika, spremnog učiti, a ponudu mu je prenijela tadašnja tajnica u njegovom plivačkom klubu.

"Nisam imao pojma čime se bave. Oni su mi objasnili ali to kod nas na faksu nije postojalo. Nitko nam na predavanjima nije pričao o investicijskim fondovima, čemu služe i kako posluju. Na tom prvom poslu upoznao svog današnjeg partnera koji mi je tada bio šef, Kemala Sikirića. Postao mi je mentor, a nakon nekoliko godina shvatili smo da u Hrvatskoj nedostaje savjetnika za akvizicije tvrtki u malom i srednjem poduzetništvu. Imali ste velike banke, velike revizorske kuće koje su savjetovale velike i srednje poduzetnike, a s malim igračima u tom trenutku nitko se nije bavio. Tako smo Kemal Sikirić i ja započeli vlastiti business: bavili smo se spajanjima i preuzimanjima malih i srednjih tvrtki gotovo petnaest godina i o tome poslu naučili sve što se moglo jer smo i sami bili mali poduzetnici", priča Slaven Kordić.

Upravo je to bio razlog zbog kojeg su im ulagači u Invera Private Equity Fond dali zeleno svjetlo za posao s Muzejem iluzija, unatoč pandemiji koja je na koljena bacila cijeli svijet.

image

Muzej Iluzija uskoro otvara prvi vlastiti prostor s atrakcijama.

NEJA MARKICEVIC/CROPIX CROPIX

"Rekli su nam da dugo nisu vidjeli financijaše koji su gotovo cijeli radni vijek proveli surađujući s malim i srednjim poduzetnicima. Kemal i ja nismo švrljali, radili velike privatizacije, već smo se držali svog sektora”, priča zagrebački menadžer koji se poslije studija na Ekonomskom fakultetu specijalizirao za liderstvo i organizaciju u businessu na elitnom engleskom sveučilištu Oxford.

"Moja majka je studirala kemiju u Zagrebu, docenturu i doktorat stekla je na medicini, a na Oxfordu je učila i usavršavala engleski jezik. Omogućili su mi dobro školovanje, to kod nas je oduvijek bilo bitno. Daje vam temelj na kojem gradite sve ostalo", kaže menadžer.

Pa ipak, jedan detalj u pripovijesti o novom uzletu Muzeja iluzija, ostao je neotkriven. Zašto je fond izabrao baš taj business umjesto u Hrvatskoj popularnog ulaganja u "cigle"?

image

Koncept zabave iz Zagreba zaludio je svijet.

BRUNO KONJEVIC/CROPIX CROPIX

"Nismo mi to izmislili. Svi su čuli za muzej Madame Tussauds. Kupila ih je tvrtka Merlin Entertainments čiji su vlasnici Blackstone grupa, globalni investicijski fond te kompanija Lego. Kupili su i Legoland te atrakcije The Dungeons, što nikad ne bi učinili da ne očekuju zaradu", priča menadžer. Dodaje da su nakon golemih zabavnih resorta poput Disneylanda i malo manjih zabavnih parkova poput Gardelanda, gdje posjetitelji ostaju od sedam do jednog dana, danas najpopularnija midway mjesta koja nude zabavu u trajanju od dva sata.

"To je ono što ima Muzej iluzija. Pokazalo se da taj segment ima najveći rast u industriji zabave. Danas su uspješna, hrvatska priče utemeljena na zabavi. Cigle definitivno nisu jedino što može osmisliti hrvatska pamet", zaključuje Slaven Kordić.

Linker
07. prosinac 2024 02:14