Bile one vile ili pastirice, otmjene kurtizane ili nevine djevojke, satiričarke ili tragičarke - junakinje najvećeg hrvatskog renesansnog dramaturga pokreću radnju, razbijaju stereotipe i bore za svoje mjesto u "muškom" svijetu.
DUNDO MAROJE
1968.
Tatjana Verdonik igrala je ulogu sluškinje Petrunjele, koja se pojavljuje u ključnim trenucima komedije - pomaže otkriti da je Maro, sin Dunda Maroja, već odavno zaručen za Peru, što dovodi do preokreta u priči.
1970.
Redatelj Kosta Spaić ulogu Laure povjerio je legendarnoj glumici Milki Podrug-Kokotović, članici Kazališta Marina Držića, koja je od 1964. sudjelovala na Dubrovačkim ljetnim igrama, a zauvijek nas je napustila u lipnju ove godine.
1995.
Ksenija Pajić, članica Dramskog kazališta Gavella, briljirala je kao Petrunjela, a njezin kolega Vilim Matula u ulozi Pometa Trpeze.
2008.
Helena Minić Matanić u predstavi redatelja Vasilija Senina tumačila je lik Pere, koja se, prerušena u muškarca, uputi u Rim kako bi pronašla svog zaručnika Maru, dok je Vesna Stilinović igrala njenu baku, Babu Perinu - tradicionalnu ženu prikazanu na satiričan način
U predstavi "Dundo Maroje" HNK Varaždin Hana Hegedušić glumila je snalažljivu i lukavu trgovkinju Jevrejku, Sunčana Zelenika Konjević brbljavu i dovitljivu sluškinju Petrunjelu, a Jagoda Kralj Novak otmjenu i inteligentnu kurtizanu Lauru.
2014.
Ksenija Marinković je u predstavi redatelja Krešimira Dolenčića također utjelovila Lauru, emancipiranu prostitutku koja prepoznaje licemjerje i glupost te koristi svoju pamet i oštroumnost kako bi nadmudrila muškarce.
TIRENA 1958.
U predstavi redatelja Branka Gavelle glumačka diva Neva Rošić debitirala je u naslovnoj ulozi pastirice Tirene - žene koja nije samo predmet želje dvojice muškaraca nego i simbol slobodne volje i odlučnosti te se ubraja među prve snažne ženske likove hrvatske književnosti
SKUP, 1986.
U ovoj komediji u tri čina, koja ismijava škrtost i među najizvođenijim je Držićevim dramama, zapaženu ulogu ostvarila je Ena Begović tumačeći Grubu - oštroumnu sluškinju u Skupovu domu, jedan od prvih snažnih i komičnih ženskih likova u našoj literaturi: britka je, slobodna u govoru i često mudrija od svojih gospodara
HEKUBA, 1983.
Tragedija, napisana prema uzoru na Euripidovo djelo, rijedak je žanr u Držićevu opusu, a posebna je i po tome što je glavna protagonistkinja žena - nekadašnja kraljica Troje, istodobno žrtva i osvetnica: u predstavi Ivice Boban tumači je Sanda Hržić, dok je Slavica Knežević dio zbora robinja.
GRIŽULA
1967.
Pastorala s elementima fantastike i komedije jedno je od najpoetičnijih i najsloženijih Držićevih djela, a među zanimljivim likovima posebno se ističe topla, duhovita i osjećajna djevojka Omakala, koju je u predstavi redatelja Joška Juvančića utjelovila Ružica Sokić.
2003.
Redatelj Paolo Magelli lik vile Dijane - simbola slobode, ljepote i čistoće - povjerio je Suzani Nikolić, ulogu Tihoće, koja predstavlja unutarnji sklad i spokojstvo, Jeleni Perčin, a pastirice Vukosave Milki Podrug-Kokotović.
2020.
Festivalski dramski ansambl, u suradnji sa zagrebačkom ADU, napravio je predstavu koju su režirali Petra Hrašćanec i Saša Božić: u njoj je Nataša Dangubić glumila Omakalu, a Lucija Alfier i Dea Presečki Vile.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....